Wist je dat er 10 fatale fouten op het gebied van personeelswerving zijn die door de meeste bedrijven gemaakt worden? Vandaag presenteren wij de tweede fatale fout. En de oplossing natuurlijk.
Fatale fout nummer 2.
Slechte marketingbenadering
Een vaak gehoorde opmerking als het over personeelswerving gaat is “We vinden niet genoeg goede kandidaten”. Dit betekent dat er onvoldoende gebruik gemaakt wordt van marketing. Op het moment zijn er ongeveer een miljoen vacatures. De truc is om tussen die vacatures de aandacht van goede kandidaten te trekken.
Te conservatieve houding
Veel MKB’s zijn te conservatief ten opzichte van de uitdaging genaamd personeelswerving. Ze hebben niet begrepen dat goede kandidaten meer dan ooit in een positie zijn waar zij een ‘selectie’ kunnen doorvoeren. Jij bent slechts één van de honderden werkgevers die op zoek zijn naar de beste….
De rollen zijn omgedraaid
De rollen worden meer en meer omgedraaid. De goede kandidaat gedraagt zich als ‘iemand die zijn diensten aanbiedt’. Een toekomstige werkgever die een dergelijke waarde niet herkent zal het moeilijk hebben om de juiste kandidaten aan te trekken. En het draait niet alleen om geld.
Slecht gerichte boodschap
Het bedrijf brengt een te conservatieve boodschap, die zich eerder richt tot diegenen die werkzekerheid zoeken. Het bedrijf begrijpt niet dat goede kandidaten zich meer profileren als ‘aanbieders’ dan als ‘afnemers’. De kandidaten beschouwen zichzelf als een prospect voor jouw bedrijf. Ze weten dat ze kunnen kiezen.
Verkeerde positionering
Het bedrijf “verkoopt” zich slecht aan goede kandidaten. Het begrijpt echter niet dat marketing vòòr verkopen komt: de eerste stap is om kandidaten aan te trekken. De fout is dus dat men werkgelegenheid probeert te verkopen, zonder echt te weten wat goede kandidaten zoeken.
Oplossing nummer 2.
Pas de regels voor marketing toe op je personeelswerving
Goede kandidaten bestaan – als ze niet naar jou komen dan gaan ze naar een ander bedrijf. De zoektocht naar goede medewerkers is volop gaande en er worden veel goede posities aangeboden. Je grootste uitdaging is niet om goede kandidaten te vinden, maar om hen aan te trekken!
Aanbevelingen
Maak een advertentie die goede kandidaten echt aanspreekt door een unieke boodschap:
- Er wordt toekomstgericht gesproken (de toekomst van het bedrijf en de toekomst van de kandidaat binnen het bedrijf);
- De verwachte resultaten (toegevoegde waarde) van de functie worden duidelijk vermeld;
- Hoe het inwerken van de kandidaat binnen het bedrijf aangepakt wordt, wordt uiteengezet.
Maak een ‘natuurlijke’ selectie door het belang te onderstrepen van prestatiegerichte beloning.
Daag kandidaten uit met de doelen/toegevoegde waarde van de functie – goede kandidaten zullen het leuk vinden.
De oplossing
De arbeidsmarkt evolueert sterk. Goede kandidaten komen in een machtspositie. Ze weten dat ze een keuze hebben. Ze zijn selectiever en veeleisender geworden ten aanzien van het aanbod. Je moet tegenwoordig een zelfde houding hebben als een marketing manager, die geconfronteerd wordt met te veel concurrenten die op je potentiële klanten jagen: “Wat moet ik doen om hen aan trekken? Pas daarna kun je ze iets aanbieden. Motiveer de goede kandidaten om je bedrijf te ontdekken.
Toepassing
De RecruTec methode helpt je de juiste marketinghouding aan te nemen vòòr de werving. Het helpt je om zo helder en duidelijk mogelijk te positioneren, zodat goede kandidaten snel doorhebben dat je anders bent dan de ‘concurrentie’.
Als je al naar één van onze seminars geweest bent, denk er dan aan dat je je personeelsadvertentie altijd kunt insturen voor feedback. Als je nog niet geweest bent, dan ben je hierbij van harte uitgenodigd: Zo zorg je dat goede kandidaten bij jou solliciteren!