Wat als je toch afscheid wil nemen van een medewerker? Het is natuurlijk niet de bedoeling. Als je iemand aanneemt dan ga je ervan uit dat de persoon goed zal presteren en aan bepaalde verwachtingen zal voldoen. Soms hoop je er misschien tegen beter weten in het beste van, maar als het goed is heb je er in de meeste gevallen vertrouwen in. Toch kan het zijn dat je op een gegeven moment tot de conclusie komt dat je afscheid van iemand wil nemen.
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, zijn er op dat vlak verschillende casussen op m’n pad gekomen waarbij ik om advies ben gevraagd. Bij een werkgever bijvoorbeeld werd een nieuwe verkoper na 2 maanden ingewerkt te zijn, ziek en het lijkt erop dat het wat langer gaat duren. Een andere werkgever was erachter gekomen dat een medewerker een diploma vervalst had.
Er zijn ook 2 situaties geweest, waarbij een medewerker in het verleden wel goed gepresteerd heeft, maar nu een gedemotiveerde houding laat zien en de zaken laat sloffen. In principe is mijn ervaring dat wanneer iemand in het verleden goed gepresteerd heeft hij of zij dit in de toekomst ook weer moet kunnen. In één van de situaties heb ik kunnen bemiddelen wat resulteerde in een hernieuwde basis van vertrouwen. Met meer communicatie kun je meestal ver komen, maar soms kom je er toch niet uit.
Wat doe je dan?
Wel het hangt natuurlijk van de situatie af. Meestal werkt het het beste als er een oplossing komt waar beide partijen beter van worden. En soms is het nodig ergens een einde aan te maken om iets beters te kunnen creëren. Het is daarom goed om je opties te kennen. Wat veel werkgevers niet weten is dat onder bepaalde omstandigheden het ontslagverbod niet geldt. Of dat je bij ontslag met wederzijds goedvinden geen transitievergoeding hoeft te betalen. Lees voordat je hier enthousiast mee aan de slag gaat, alsjeblieft wel de volledige informatie goed door. Ik heb de links toegevoegd.
Voorkomen in de toekomst.
Wanneer er iets mis is gegaan met een medewerker, dan is het heel vaak terug te sporen naar ofwel een fout in de sollicitatieprocedure ofwel een fout in de begeleiding.
Het voorkomen van deze fouten bespaart je veel tijd, geld en frustraties.
Om deze reden geef ik kosteloos seminars met als titel: Recruitment anno 2017! Je kunt hier in een mooie omgeving leren wat je er in 2017 aan kunt doen om jouw vacature aantrekkelijk te maken voor goede kandidaten en ze als een magneet aan te trekken. En hoe nieuwe medewerkers te begeleiden zodat ze blijven voldoen en je helpen bij het groeien van je onderneming. Je bent van harte welkom en kunt je hier aanmelden.
Hartelijke groet,
Koster’s Management Services