Wat maakt dat mensen bij elkaar blijven en samen voor iets knokken? Wat maakt dat ze ’s ochtends wakker worden en zin hebben om naar hun werk te gaan? Is er een factor die, op zichzelf, een natuurlijk verlangen creëert bij leden van een groep om succes te hebben? Te gedijen en trots uit te stralen ongeacht de economische situatie?
Ja, die is er en we noemen deze factor de Superlijm van een groep. Het is wat veel grote bedrijven zoals Google, Apple, Microsoft, Ikea, The Container Store, Stony Field Farms, Trader Joe’s, Zappos, South West airlines enz. sinds dag 1 toepassen om top kandidaten te behouden.
Dit is het voornaamste onderwerp van het boek: “Purpose, the starting point for great companies”, geschreven door Nikos Mourkogiannis. Deze schrijver stelt dat het het doel van de activiteit is die ervoor zorgt dat leiders de beste beslissingen nemen en voortdurend hun onderneming voor hun concurrenten uit duwt.
DOELSTELLING
Doelstelling is het voornaamste management principe dat gebruikt wordt om op natuurlijke wijze zeer gemotiveerde, creatieve en loyale medewerkers aan te trekken en te behouden.
“Dit betekent niet alleen maar geld verdienen” aldus Nikos. Het is een morele overtuiging. Als een doelstelling de morele overtuiging van medewerkers raakt zijn ze beter in staat om met overtuiging en zelfbeschikking te handelen, zonder dat ze op microniveau gemanaged hoeven worden.
Roy Spence, schrijver van het boek: “It’s not what you sell, it’s what you stand for” , heeft grondig de effecten bestudeerd van doelgedreven ondernemingen en de motivatie van haar mensen:
“Doelstelling is niet alles, maar het overtroeft al het andere. Natuurlijk, iedere onderneming moet ook over sterk leiderschap, management, planning, uitvoering, strategie en tactiek, innovatie en nog meer beschikken. Maar na ruim 35 jaar ervaring met een grote verscheidenheid aan ondernemingen, ben ik ervan overtuigd dat het allemaal moet beginnen met het doel van de activiteit. Dat is waar al het andere van afhangt.”
INSPIRATIE
Door zijn uitgebreide onderzoek naar doelgedreven ondernemingen, heeft Spence gezien dat doelstelling een behoorlijke hoeveelheid voordelen met zich meebrengt, zoals dat het eenvoudiger wordt beslissingen te maken, meer betrokkenheid bij medewerkers en klanten, en uiteindelijk meer persoonlijke voldoening en geluk.
- Doelstelling geeft de juiste koers aan. Het stuurt alle belangrijke beslissingen en het bepaalt wat je met je middelen doet, welke mensen je aanneemt, je plannen voor de toekomst en hoe je succes beoordeelt.
- Doelstelling leidt naar sterke prestaties. Het vervult een diepgeworteld verlangen van mensen om te streven naar wat goed en nuttig is. Het levert voorkeur voor jouw onderneming op.
- Doelstelling versterkt innovatie. Het brengt de motivatie en innovatie die nodig is om belangrijke vernieuwingen teweeg te brengen.
- Doelstelling helpt je bergen verzetten. Het kan mensen de energie geven om ogenschijnlijk onoverkomelijke barrières te overwinnen.
- Doelstelling helpt je vol te houden in een turbulente markt. Het leidt je door moeilijke tijden heen als je onzeker bent over de te volgen weg.
- Doelstelling geeft je branding strategie energie. Het is niet iets waarmee je kunt doen alsof. Het is oprecht, het is werkelijk. En het is iets dat je klanten aan je waarderen.
- Doelstelling helpt je de juiste mensen te werven. Het maakt je onderneming aantrekkelijker voor gepassioneerde mensen die hechten aan waarden.
- Doelstelling geeft energie en vitaliteit. Geeft medewerkers betekenisvolle en duurzame motivatie.
- Doelstelling maakt mensen trots. Werk is geen routine meer, maar een betekenisvolle bron van voldoening.
Wat betekent dit allemaal voor jou?
Simpel gezegd, je kunt – zonder kosten, gebruik maken van de kracht van een betrouwbaar doel. Wat de aard van je onderneming ook is, je kunt voorop gaan. Help iedereen die onder je leiderschap valt om teamgenoten, klanten, mensen en de omgeving positieve kracht te geven. Als een doel dat op grote schaal betekenisvol is je onderneming stuurt, verzamel je mensen om je heen in een mooi streven. Niet alleen voor de winst, maar voor wat er het meest toe doet: het verbeteren van de levensomstandigheden van iedereen. En belangrijker nog, je trekt mensen aan die willen bijdragen, verantwoordelijkheid willen nemen en hechten aan sociale waarden. Als je omringd bent door topmensen die jouw waarden delen, hebben ze ten slotte niet veel leiding nodig, maar vooral positieve begeleiding en inspiratie.
Op je succes! En wil je wat hulp? Neem dan gerust contact met ons op: https://resultatenmetjeteam.nl/